Det kan de store kæder af gode grunde ikke! (Til gengæld har de så mange andre faktorer at spille på). Men kæderne bør alligevel se på muligheder for personlige relationer/lokale tilpasninger – i hvert fald, hvis man skal tro det internationale revisions- og rådgivningsfirma PWC´s forudsigelser om internationale tendenser i detailhandlen.

Men lad os først se på de 5 internationale tendenser, inden vi kaster os ud i pkt. 3, som netop kommer ind på personliggørelse og lokale tilpasninger.

  1. Nye aktører i detailhandlen er nicheorienterede.
    Et eksempel herpå er fx danske Cecilie Villadsen, der driver to webshops americandreams.dk og americanguys.dk og det med succes. Cecilies opskrift er, at hun kun vælger det tøj og tilbehør, der lige passer til hendes univers med baggrund i amerikansk og bohemian stil.
  2. Butikkerne bliver mindre
    I USA er er antallet af besøgende i butikker faldet fra 35 mia. til 17 mia. fra 2009 og til 2013. Det har medført, at de forretningsdrivende i dag ser mere på fortjeneste pr. m2 end på omsætning pr. m2.
  3. Producenter og store detailhandelsaktører forsøger at skabe en tættere relation til deres kunder
    Det gøres dels ved at oprette egne butikker/netbutikker men også ved at tilpasse butikker og vareudvalg til lokalområdet. Derudover, som vi også tidligere har skrevet indlæg om – gælder det, at der samtidig fokuseres på at skabe oplevelser i butiksmiljøet.
  4. Detailhandlere og producenter vil arbejde tættere sammen
    Tidligere har detailhandlere og producenter selvfølgelig haft et samarbejde – men har også på et eller andet plan konkurreret med hinanden. Detailkæder har lanceret egne mærker og omvendt har producenter åbnet konceptbutikker/webshops mv. Nu ser tendensen dog ud til, at detailhandlere og producenter vil forsøge at arbejde endnu tættere sammen fx ved at dele kundedata, analyser mv. samtidig med, at man også forsøger at effektivisere forsyningskæden til begges fordel.
  5. Socialt ansvarlige detailhandlere vil have en fordel
    Ifølge PWC´s CEO analyse fra 2016, tror 52% af de adspurgte CEO´s, at kunder ikke kun fokuserer på pris og egenskaber, når de vælger et brand. Sociale og miljømæssige hensyn spiller også en vigtig rolle.

Og lad os så vende tilbage til pkt. 3 ”Producenter og store detailhandelsaktører forsøger at skabe en tættere relation til deres kunder”. Det er her, at DdD kan sætte ind og hjælpe til. Med en løsning fra DdD, har du mulighed for at analysere dine salg helt ned på størrelse- og variantniveau og med den viden, kan du tilpasse vareudvalget lokalt. Hvad sælger hvor?

Samsøe & Samsøe, der har været kunde hos DdD i mere end 10 år, har styrket deres forretning ved netop at analysere data på styles og størrelser. De får indsigt i kundernes præferencer og kan tilpasse deres forretning og vareudvalg på baggrund heraf – også lokalt.

Du kan læse mere om brugen af DdD systemet hos Samsøe & Samsøe her.