I en netop lanceret rapport fra DIBS Payment Services, der leverer betalingsløsninger til online butikker, spås det, at e-handlen i 2016 vil nå op på 70 mia. kr. En stigning på 20% sammenlignet med 2015. Dansk Erhverv er tidligere kommet med en udmelding om, at e-handlen i 2016 vil nå over 100 mia. kr., men uanset hvad, så er det rigtig mange penge, der bliver brugt på e-handel.

Som tendensen har været i de senere år, er det fortsat køb af rejser, der udgør langt den største handel via webshops. Over halvdelen af det samlede forbrug går til køb af rejser. Indenfor fysiske varer udgør elektronik fortsat den største andel – men derefter kommer tøj, sko og accessories, hvor det forventes, at der bliver købt varer for knap 5 mia. kr. i 2016, hvilket ifølge rapporten er en markant stigning i forhold til sidste år. Og så er det værd at bemærke, at det er indenfor den her kategori, at langt de fleste har handlet. Ca. hver anden dansker har på et tidspunkt handlet tøj, sko og accessories på nettet.

Én af årsagerne til at online handel med tøj, sko og accessories er stigende, skal, ifølge DIBS Payment Solutions, bl.a. findes i, at online butikkerne kontinuerligt søger, at gøre det nemmere for forbrugeren at handle på nettet. Visualiseringen af produkterne bliver bedre, flere tilbyder fri fragt og returnering, og Click&Collect er blevet en fast service hos mange e-handlere.

 

Vigtigste årsager til at handle på nettet

Generelt set, er de 3 vigtigste årsager til at handle på nettet:

  1. At det er nemt og tidsbesparende
  2. Altid åbent
  3. Nemmere at sammenligne

Mens de 3 vigtigste årsager til, at et køb er blevet afbrudt, er:

  1. Utydelige vilkår
  2. Utilstrækkelig information
  3. Omfattende registrering

Så det er i høj grad vigtigt, at gøre det så nemt for kunden som muligt at handle samt at være tydelig med de muligheder kunden har, for såvel betaling, levering, tilgængelighed som mulighed for returnering.

 

Integration mellem den fysiske butik og webshop

Sammenspillet mellem den fysiske butik og webshop er en vigtig faktor for at gøre købsprocessen så nem som mulig for kunden. Lagerstyring, håndtering af kundedata og Click&Collect er bare nogle af de værktøjer, der kan synkroniseres mellem webshoppen og kasseapparatet i butikken og som kan give en konkurrencemæssig fordel, når webshoppen skal optimeres til forbrugerne.

Hos DdD har vi allerede integration til en lang række af webshopudbydere. Er du interesseret i at vide mere om hvilke udbydere, vi integrerer til og hvordan, så er du velkommen til at gøre brug af vores kontaktformular og vi vil vende tilbage til dig hurtigst muligt.

Vil du gerne dykke mere ned i tallene fra DIBS Payment Solutions rapporten om e-handel 2016, så kan du downloade hele rapporten ved at følge dette link: http://info.dibs.dk/analyse-af-dansk-ehandel-2016

 

Se nogle af vores produkter via nedenstående links:

DdD POS Kasseapparat
DdD Retail in a Box
DdD Back Office
DdD Report