Customisation, retailtainment, gamification, omnichannel og jeg kunne blive ved….. Men hvad betyder alle de termer og kræver det alt sammen opmærksomhed i detailhandlens forretningsstrategi?

Her kommer en kort forklaring på termernes betydning og hvorfor det kan være vigtige elementer i din fremtidige forretningsstrategi.

Customisation

Direkte oversat betyder Customisation – kundetilpasning. Ikke et nyt begreb i detailhandlen, men teknologien har gjort, at en tilpasning af produkter efter kundens behov og ønsker, kan blive meget mere detaljeret end førhen.

Vi er lidt tilbage til gamle dage, hvor tøj blev skræddersyet og sko blev lavet hos skomageren på bestilling.

Fx har Adidas åbnet en pop up butik i Berlin, hvor de tilbyder deres kunder, at de kan få designet og syet en bluse direkte i butikken. Med hjælp fra den teknologiske udvikling, så kan enhver kunde gå ind i butikken fra gaden og få designet og tilpasset en bluse efter såvel størrelse, kropsbygning, design og farve. 4 timer efter, at ordren er lagt, kan blusen hentes.

Adidas har i flere år tilbudt Customisation online med mulighed for at designe sin egen sko, det samme har Nike og Vans. Også australske shoesofprey.com tilbyder, at du kan designe din egen sko og vælge alt fra form, farve, hæltype og -højde samt design… Skoen designes ud fra prædefinerede muligheder, men der er så mange forskellige muligheder, at kunden føler, at hun køber en sko designet netop til hende.

Retailtainment

George Ritzer, som har udgivet bogen: “A lovely disenchanted world: revolutionizing the means of consumption”, definerer Retailtainment som det at bruge omgivelserne, stemning, lyde og aktiviteter for købere og potentielle købere til at øge interessen for produkterne (frit oversat).

Det gælder om, at kunderne skal føle sig underholdt, når der shoppes. Det er mere og andet end selve produktets kvalitet og pris samt den service, der gives ved kasseapparatet, der skal påvirke købsoplevelsen og skabe loyale kunder.

Retailtainment har eksisteret som begreb i flere år og inden da, har man også opereret med begrebet, dog uden at sætte et egentligt prædikat på. Fx var det før butikscentrenes opståen meget almindeligt, at man ved købsstedernes indkøbsstrøg med fuldt overlæg placerede både restauranter og biografer for at skabe et miljø, der handlede om andet end fx tøj, elektronik eller indretningsartikler. Det skulle være med til at inspirere kunderne til at besøge strøget og vende tilbage ikke blot efter flere produkter men også efter flere oplevelser.

I dag kædes Retailtainment oftest sammen med butikscentre, hvor fx forlystelsesparker og/eller biografer flettes sammen med butikkens udbud. En restaurantejer i Canada har i sin restaurant i et stormagasin i Montreal etableret en surfstation og nej vi taler ikke internet – men rigtige bølger, så alle kan få en chance for at prøve at surfe. Du kan læse mere om Oasis Surf her.

Men der er også eksempler inde fra de fysiske butikker. Fx er Hunkemöllers flagshipstore i Amsterdam et overflod af oplevelser for kunden, som du kan læse mere om her.

Mindre kan også gøre det, så alle kan være med. Spil musik i butikken, der fremmer købsintentionen (der er lavet flere analyser på, hvilke numre, der virker bedst), du kan evt. skabe et hjørne, hvor mor kan sætte poderne af, når der skal shoppes tøj – eller det kan være, at du har plads til, at der kan serveres en kop kaffe, mens ekspedienten viser de forskellige nye kollektioner frem.

Gamification

Gamification kan også være en del af Retailtainment. Gamification kan bedst beskrives som inddragelse af spilverdenen i detailhandlen fx i form af at samle points, at samle guldmærker, at få mange likes mv – det at blive belønnet for sin indsats.

Omnichannel

Er du endnu ikke helt sikker på begrebet Omnichannel, så er det groft sagt, nok på høje tid at komme det. Omnichannel er en af de helt store trends i detailhandlen – også i 2017.
Med en Omnichannel strategi sikrer du, at dine kunder, uanset hvilken af dine salgskanaler, de befinder sig på, får den samme købsoplevelse. Med andre ord, skal de kunne søge oplysninger om produkter, bestille, betale, returnere, ombytte mv. hvor end de søger kontakten med dig – om det er via sociale medier, webshop eller i den fysiske butik.

Der er rigtig mange, der allerede har implementeret og fået succes med en Omnichannel strategi – også inden for modebranchen, men der er endnu også mange, der mangler at få elimineret silotankegangen og se alle salgskanaler som hørende sammen.

Der bliver til stadighed præsenteret kæder og brands, der lancerer en omnichannel strategi. Senest er det italienske brand Valentino blevet fremhævet. Det er en lang og krævende proces. Så er du ikke i gang, så er det nok værd at overveje – forbrugerne er digitalt krævende.

Vi har tidligere skrevet om Omnichannel, så klik her og vi håber på at kunne inspirere dig til, hvordan du kommer videre.

Cirkulær økonomi

Med cirkulær økonomi sættes der fokus ikke alene på genanvendelse og ressourceforbrug af materialer men også på produkters levetid således, at modebranchen bliver mere bæredygtig inden for design, forbrug og produktion.

I april 2015 præsenterede Nordisk Ministerråd en handlingsplan for en bæredygtig mode- og tekstilbranche. Frem mod 2020, er det Ministerrådets ambition, at rammebetingelserne udvikles og de stræber efter, at branchen vil være blandt de førende inden for området.

Også netværksorganisationen Danish Fashion Institute med Eva Kruse i spidsen arbejder for en mere bæredygtig modebranche. Copenhagen Fashion Summit, der netop er arrangeret af Danish Fashion Institute er således verdens største konference om bæredygtighed og mode og blev holdt første gang tilbage i 2009.

Og flere brands har fået øjnene op for den cirkulære økonomi og bæredygtighed. For eksempel H&M, mbyM og Filippa K, blot for at nævne nogle få. Selvfølgelig med fokus på miljø men også på økonomi. Forbrugerne og specielt Generation Y og Z, som du kan læse om nedenstående, er mere miljøbevidste og bevidste om eget forbrug, så udover optimering af ressourcer i produktionen, kan der også være en gevinst i forhold til omsætning.

Dansk Mode & Textil samarbejder med Bangladesh Apparel Exchange (BAE) som helt aktuelt inviterer til konference i Bangladesh om netop bæredygtig produktion blandt leverandører. Læs mere om konferencen her.

Så bæredygtighed eller cirkulær økonomi er heller ikke til at komme udenom i dagens detailhandel.

Generation Y og Z

For hver generation sidder der eksperter og giver dem prædikater af den ene og den anden slags. Hvad er det, der motiverer generationen, hvad er deres værdier, afspejler det sig i deres køb og så videre.

Generation Y er, ifølge Center for fremtidsforskning, født i årene 1978-1989 og er den ”aktuelle” generation, der omtales meget i medier, ved foredrag og lignende, mens Generation Z, (født i årene 1990-2001), er ved at blive voksne og den generation, der vil være fokus på i de næste år.

Generation Y er beskrevet og debatteret på kryds og tværs og det mest kendetegnende ved denne generation er, at de er vokset op med den digitale tidsalder. Specielt de ældste i generationen, kan huske den digitale verdens indtog, men de har været med til at udvikle spil og sociale medier og er digitalt krævende. De ved, hvad de vil have og er du ikke til stede, hvor de søger information, så har du ikke en chance.

Generation Z har ikke kendt til andet end den digitale verden og de er vant til at have adgang til information via deres mobile enhed uanset hvor og hvornår. Derfor bliver det om end endnu mere vigtigt for detailhandlere at være til stede på de digitale kanaler. Men studier fra IBM har vist, at når det kommer til makeup, tøj og sko, så søger generationen information på de digitale medier, men de afslutter hellere købet i en fysisk butik. De vil gerne se og prøve produktet før køb og er de tilfredse med det, de ser, så vil de have det med hjem med det samme og afslutter købet på stedet.

Så den succesrige detailhandler skal kunne mestre online og offline salgs- og markedsføringskanaler.

 

Se nogle af vores produkter via nedenstående links:

DdD POS Kasseapparat
DdD Retail in a Box
DdD Back Office
DdD Report