NRF BIG Retail Show i New York – review

NRF BIG Retail Show

NRF (National Retail Federation) holdt i januar det årlige BIG Retail Show i New York med mere end 35.000 besøgende og 510+ udstillere. Vi havde en delegation derovre for at se, hvad der rører sig på retail markedet nu og i fremtiden og har taget en snak med dem om, hvad de tager med sig hjem fra messen.

 

Data, data, data……

Èt af de helt store temaer på messen var indsamling og brugen af data. Mange indlæg og udstillere har fokus på indsamling og analysering af millioner og atter millioner af data med det ene formål at kunne tilbyde detailhandlen netop de input, som de har brug for til at drive deres forretning.

Det kan fx være indsamling af kundedata med det formål at skræddersy kommunikationen til den enkelte kunde. Eller muligheden for digitalt at teste produkters succes endnu før, de er kommet på markedet baseret på data om trends, købshistorik, markedsdata mv.

Der er tale om kunstig intelligens, hvor data bliver opsnappet og behandlet til brug i bl.a. detailhandlen og der var flere konkrete eksempler på, hvordan det havde øget omsætningen hos flere detailhandlere.

En af hovedtalerne ved konferencen; Brian Krzanich, CEO fra Intel, kom endda med den udtalelse, at data er blevet ét af de stærkeste kræfter i industrien på linje med olie.

 

Kontaktløs betaling

En anden teknologisk udvikling, som blev præsenteret på BIG Retail Show er udviklingen af kontaktløs betaling. Med ”NFC Ringen”, kan du fx med en enkelt ring på fingeren betale for dine varer ved hjælp af NFC teknologien. Udover kontaktløs betaling, kan du også låse din mobil op, låse/åbne din dør (selvfølgelig hvis du har en NFC lås), dele informationer og kontrollere app´s.

Ringen er vandtæt og skal ikke lades op.

Du kan se og læse mere om ringen her: https://store.nfcring.com/

 

Medarbejdere

En sidste ting, vi vil nævne, er langt fra teknologi – det er den menneskelig faktor. At få succes med sin forretning kræver de rette medarbejdere – du kan ikke overleve på teknologi alene.

Det er vigtigt at investere i medarbejdere og deres uddannelse. De skal overfor de digitalt vidende kunder kunne agere på samme salgskanaler som dem. De skal kunne sætte sig i kundernes sted og helst se deres behov, før kunderne selv. Og vigtigst af alt – de skal forstå din forretning og hvilke værdier, I står inde for. De skal være forretningens/brandets DNA.

 

Som vi har set det de sidste år, så vil den teknologiske udvikling fortsat gå stærkt også de næste år. Både online men også i det fysiske butiksmiljø. Kan vi fx forestille os robotter, der vejleder os i vores næste køb og samtidig afslutter købet som et omvandrende kassesystem? Vi må vente og se, men det er måske tættere på, end vi tror. http://www.robotlab.com/