Flere kæder og butikker i modebranchen tilbyder allerede Click & Collect – vil du også yde denne service til dine kunder, så læs med her.

Click (hvor kunden reserverer en vare på nettet) & Collect (som giver kunden mulighed for at hente varen i en valgfri butik) er et led i en Omnichannel strategi med det formål at opfylde kundens ønske om selv at kunne vælge tempo, serviceniveau og betalingsmetode ved køb af en given vare.

For detailhandleren gælder det om at møde kunden, hvor kunden ønsker det. Altså at kunne tilbyde kunden i ro og mag at se på varerne hjemme i stuen, når varen reserveres, at kunne yde en ekstra service og rådgive om størrelse, farve mv., når kunden er i butikken for at prøve/afhente varen og at give kunden valgmulighed for, hvornår varen skal betales; ved Click eller ved Collect.

I detail- og købsadfærdsanalyser lægges der vægt på kunden i centrum og at kunden i den digitale verden kræver flere muligheder, når denne vil foretage et køb. Med Click & Collect er der en række fordele for kunden:

  • Kunden kan få varen allerede dagen efter – selv om det først bestilles om aftenen
  • Kunden sparer evt. leveringsomkostninger
  • Der betales først for varen ved afhentning
  • Kunden kan prøve tøjet inden køb
  • Dermed er der heller intet besvær med eventuel returnering pga. forkert størrelse, pasform eller lign.

Det er op til butikken, hvordan Click & Collect skal håndteres – skal der plukkes fra webshoppen og varerne skal sendes ud til butikken – skal der plukkes direkte fra butikkens lager, såfremt varen allerede findes i butikken, skal kunden ved bestilling kunne se, om varen er på lager i den ønskede afhentningsbutik? Enhver detalje er med til at løfte kundens oplevelsesniveau og at få kunden til at føle sig i centrum.

For butiksejeren gælder det omvendt om at kunne imødekomme kundens stigende krav til selv at vælge købs- og afhentningskanal samtidig med, at det skal kræve et minimum af ekstra ressourcer. Langt det meste af selve ordrehåndteringen styres direkte i kasseapparatet i den fysiske butik og kan derfor håndteres af ekspedienterne. På DdD´s kasseapparat, toner der en knap frem med Click & Collect, når der er en indkommen ordre til butikken. Så kan ekspedienten finde varen frem og lægge den klar til afhentning.

Og også for detailhandleren er der en række fordele:

  • Ingen omkostninger til fragt
  • Ingen omkostninger til håndtering af returneringer
  • Mulighed for mersalg, når kunden er i butikken
  • Muligheden for at tilbyde kunden den ekstra service, der gør, at kunden kommer igen

Så udover at opfylde kundernes krav om tilgængelighed og fleksibilitet, har du som detailhandlende også en enestående mulighed for at få kunderne ind i den fysiske butik ved at tilbyde dem Click & Collect.