Gennem tiderne har formålet med en kundeklub været at skabe loyale kunder mod ens mærke/butik og det er selvfølgelig fortsat det primære mål. En loyal kunde koster ikke nær så meget at få ind i butikken, de loyale kunder har en tendens til at bruge flere penge og de fungerer ofte som ambassadører for mærket/butikken.

I den moderne verden vil det være utopi at tro, at man kanskabe 100% loyale kunder. Udbuddet er enormt og specielt i modebranchen, er der mange muligheder for at shoppe rundt. Så primære mål med en kundeklub må være at skabe så meget loyale kunder, som det er muligt.

Men der er endnu mere i en kundeklub for den detailhandlende end at skabe loyale kunder.

Indsamling af data i forbindelse med kundeklubben giver et værdifuldt grundlag for forretningens udvikling.

Med data fra kundeklubben kombineret med salgsdata, er det muligt at:

  • Fastsætte sortiment ud fra køb kombineret med kundedata som fx alder
  • Kunne målrette kommunikationen med en målgruppe baseret på de data, man har om de eksisterende kunder og deres køb
  • På baggrund af salgsdata sammenholdt med kundeklubmedlemmernes data om fx alder, køn eller geografi, kan den detailhandlende differentiere kommunikationen og fokusere på kernekunder
  • Optimere priser – med analyser baseret på hvilke kunder, der køber hvad og til hvilke priser
  • Optimere placering af varer – med analyser baseret på, hvilke varer, der bliver købt samtidig af den enkelte kunde
  • Finde ud af, hvilke kunder i kundeklubben, der kun er tilbudsjægere og tilpasse den individuelle kommunikation hertil
  • ”Opdage” tabte kunder og ved direkte kommunikation at forsøge at vinde dem tilbage
  • Planlægge evt. nyåbninger baseret på data om kundeklubmedlemmernes postnummer/by

 

DdD Kundeklub

Med DdD´s kundeklubmodul, har du som detailhandler mulighed for at analysere på kundeklubmedlemmernes data sammenholdt med salgsdata og kan drage nytte af alle de informationer i planlægningen af den fremtidige strategi for din forretning.

Rapporterne udarbejdes i DdD Report og kan opsættes på kryds og tværs med de data, der ønskes analyse på.

Derudover er der i kundeklubmodulet indlagt et automatisk optjeningssystem, så de loyale kunder kan optjene points ved køb. Det er her muligt at differentiere rabatten, så de bedste kunder, opnår den største rabat. Det er gennem tredjepart muligt at kommunikere individuelt med den enkelte kunde og målrette kommunikationen med fx specialtilbud på kundens fødselsdag, eller at tilbyde supplerende varer til allerede købte produkter mv.

Søgning, ændring af stamdata og opslag på kunden kan foretages direkte på kasseapparatet. Optjente bonuspoints vises og du kan manuelt vælge om bonus skal fratrækkes det nuværende køb eller gemmes til senere.

Før du starter

Før du starter op på din kundeklub, er det vigtigt at definere, hvilke data, du ønsker at registrere dine kunder med og hvad du vil bruge dine data til. Derudover er det vigtigt at lægge en langsigtet strategi for, hvordan du vil vedligeholde og opdatere kundedatabasen og vigtigt er det også, at du fra starten planlægger en kommunikationsstrategi, så du får det fulde udbytte af de data, du indsamler om dine kunder. En kundeklub er et langvarigt projekt, der løbende skal evalueres og optimeres.

 

Se nogle af vores produkter via nedenstående links:

DdD POS Kasseapparat
DdD Retail in a Box
DdD Back Office
DdD Report