Vi har spurgt Morten Gade, CTO i DdD Retail, hvilke 5 punkter, han ser som de vigtigste udviklingstendenser inden for POS teknologien i 2016. Morten har kigget i krystalkuglen og kommer med følgende 5 tendenser:

 

  1. Mobile betalinger bliver et must

Har du ikke allerede opdateret dit system, så du kan tage imod mobile betalinger som MobilePay og Swipp, så kan du risikere at miste kunder på den bekostning.

Ønsket om mobile betalinger forventes mere udbredt – langt de fleste forbrugere har i dag en smartphone. Og den convenience, der er ved at kunne betale med sin vigtigste gadget, vil blive efterspurgt mere og mere.

Det vil også i travle sæsoner som fx julehandlen kunne fremme hastigheden for gennemførelse af et køb til glæde for såvel kunden som butikken.

 

  1. Integrationer mellem POS – webshop og de sociale medier skal spille 100%

Forbrugerne forventer at kunne skifte mellem alle tilgængelige salgskanaler og få den samme service uanset, hvilken kanal de befinder sig på. Derfor bliver det i 2016 endnu mere vigtigt, at integrationer mellem kasseapparatet i den fysiske butik, webshop og de sociale medier fungerer optimalt – så kunden fx til hver en tid, kan få et øjebliksbillede på en given vare uanset, hvor kunden søger informationen.

At de sociale medier kommer til at spille en endnu større rolle i hele Omnichannel strategien skal ses i lyset af, at fx Facebook i slutningen af 2015 annoncerede udviklingen af en ”Shop” funktion, der gør det muligt for brugerne at handle direkte via det sociale medie. (Funktionen er fortsat under udvikling). Forventeligt vil andre af de sociale medier følge efter.

 

  1. Brug tilgængelig data

De butiksdrivende, der evner at bruge tilgængelige data i forretningsstrategien, vil klare sig bedst. Der er stort set ikke de data, der ikke kan trækkes ud fra detailhandelens IT-systemer og jo bedre integration mellem de forskellige systemer, des bedre og mere valide data.

Træk fx tal fra back office på omsætning eller gennemløbshastighed på såvel hele kollektioner, som på variant- og størrelsesniveau. Eller data om kunder, trukket ud fra fx de sociale medier eller kundeklubber og brug dataene. Ét er at trække statistikker – et andet er at gøre brug af dem. Planlæg kampagner, indkøb, markedsføringsstrategi osv. ud fra de tilgængelige data. De detailhandlere, der forstår at bruge data i forretningsplanlægningen, vil klare sig bedst.

 

  1. Click & Collect

Click & Collect, hvor kunden reserverer (Click) på fx webshop og afhenter (Collect) i butik, vil vinde endnu mere ind i 2016. Flere større kæder har allerede indført funktionen, men også de mindre kæder og enkeltbutikker kan enkelt og nemt indføre funktionen.

 

  1. Skab oplevelser i den fysiske butik

Den sidste tendens, som Morten Gade fremhæver og som ikke direkte er afledt af IT, er vigtigheden af hele kundeoplevelsen i den fysiske butik. Vi har før i bloggen omtalt kunders forventning til købsoplevelsen i den fysiske butik og vigtigheden heraf. Også her kan IT-teknologien være en stor hjælp.

Mobile kasseapparater, som DdD POS, for eksempel, giver mulighed for at møde kunden, hvor købsintentionen er størst, om det er ved tøjstativet, i prøverummet eller foran på gaden. Der kan via fladskærme i butikken køre reklamer eller der kan vises komplementære produkter, så man får fornemmelsen af at sidde hjemme og søge information digitalt.

Med mobile POS-løsninger, der kan køre på både tablets og smartphones, kan man bruge dem som Queue-buster og reducere kødannelse i forbindelse med betaling – her tænkes specielt på højsæsoner som jul og udsalg.

Brug de teknologiske fremskridt til at fremme købsoplevelsen for kunderne – det er kun fantasien, der sætter grænser.