Jeg var i weekenden i en større tøjkæde, hvor jeg blev betjent af en høflig mand. Selve betjeningen var hurtig og effektiv, så egentlig burde jeg være en tilfreds kunde, men der var dog én ting, der generede mig. Ekspedienten så mig ikke i øjnene på ét eneste tidspunkt.

Det er ok, at mens, der scannes stregkoder, der lægges tøj sammen og der skal følges med på kasseapparatets skærm, at ekspedienten ikke har tid til at se kunden i øjnene – men i det øjeblik, at posen rækkes over disken, så vil købsoplevelsen lige blive det tak bedre, hvis der var øjenkontakt, når ekspedienten sagde: ”Værsgo og fortsat god weekend”.

Der bliver skrevet spalte op og spalte ned om, at det der skal få kunderne til at handle i de fysiske butikker, er købsoplevelsen og her vil jeg så vove det ene øje og postulere, at det, at ekspedienten rent faktisk kigger på den kunde, der ekspederes, kan være med til at højne købsoplevelsen hos kunden.

E-handel versus handel i fysisk butik

En dugfrisk analyse fra Dansk Erhverv viser, at e-handlen stadig er stigende blandt de danske forbrugere. 2. kvartal 2016 steg med hele 16,5% i forhold til 2. kvartal 2015 (målt på Dankortomsætning) og lægger man de sidste 2 kvartaler i 2015 sammen med første 2 kvartaler i 2016 og tilføjer omsætning med internationale betalingskort og andre betalingsformer i ind- og udland, så udgør e-handlen for første gang mere end 100 mia. kr.

MEN, det er fortsat kun 10% af det samlede forbrug. Vi lægger stadig størstedelen af vores køb i de fysiske butikker og for butiksindehavere er det selvfølgelig positivt og derfor så meget vigtigere, at give kunderne den gode købsoplevelse, så de vender tilbage til de fysiske butikker, hvor der er de bedste muligheder for mersalg.

 

Se nogle af vores produkter via nedenstående links:

DdD POS Kasseapparat
DdD Retail in a Box
DdD Back Office
DdD Report