For detailhandlere, er der i de senere år kommet mange nye begreber frem at forholde sig til. Vi har været inde over Cross Channel/Multichannel/Omnichannel, Click&Collect, Cloudbaserede IT-systemer og nu vender vi blikket mod Gamification i markedsføringen. Det handler om at vinde!

Gamification som begreb kom frem helt tilbage i 2002, men slog for alvor først igennem omkring 2010. Gamification er, når fx detailhandlen inddrager elementer fra spilverdenen og involverer kunderne gennem spilelementer, som fx at samle points, at samle guldmærker, at få mange likes – at blive belønnet for en indsats.

Og vi elsker at blive belønnet. Så at samle point til køb af andre varer, når du handler i Matas eller at få guldmærker ved køb af dagligvarer i flere af de store dagligvarekæder, det rammer plet og er med til at skabe loyale kunder, så du også kan hæve armene i sejr ved mållinjen.

Og for at du ikke nødvendigvis selv skal opfinde den dybe tallerken, så giver vi dig her 3 eksempler på detailhandlere, der har haft stor succes med gamification i deres markedsføring.

1. Bilka lancerede i sommeren 2015 ”Det store Gaveræs” i samarbejde med Danske Spil i forbindelse med Bilkas fødselsdag. Der blev uddelt ca. 1,5 millioner skrabelodder fra Danske Spil og med en bil og øvrige 133.333 gevinster var det så stor en succes, at man på Bilkas hjemmeside kan læse, at de igen i år til august vil lancere en lignende kampagne. Ligeledes var Bilkas ”Det Store Pakkespil”, der blev lanceret i november 2015, og året ud en så stor succes, at de også allerede nu har meldt ud, at det bliver gentaget i 2016. ”Det Store Pakkespil” var et online spil, der enten kunne hentes på en hjemmeside eller via en QR kode og når først spillet var installeret på fx smartphone, blev der hver dag lagt en ny vinderchance ud krydret med gode tilbud fra Bilka.

2. Matas har i mange år investeret i og udviklet deres loyalitetsprogram også med et snert af gamification. Jo mere, du handler i Matas (enten på webshop eller i butik), des flere points samler du sammen og det geniale, som Matas har gjort, er at skabe et netværk af partnere, hvor du også har mulighed for at bruge de opsparede points. Derudover bliver der sendt personlige tilbud og du har din egen side, hvor du kan følge med i dine points. Matas forventer, at det er gennem loyalitetsprogrammet, at de skal vækste i de kommende år.

3. Det har været svært at finde et eksempel fra modeverdenen – men efter meget research er vi kommet frem til det amerikanske ModCloth, som er en webshop med tøj til kvinder. Modcloth har skabt et univers, de kalder Style Gallery, hvor kunderne kan uploade deres egne billeder til et forum. I det forum kan de øvrige medlemmer af Modcloth´s kundeklub like de øvriges foto og der kan på den måde være et incitament til at lægge billeder op af sig selv og stræbe efter så mange likes som muligt – derudover kan de selv og alle andre ligeledes dele billedet på diverse sociale medier og på den måde får Modcloth gratis omtale. Samtidig får Modcloth adgang til data om deres kunder, hvad køber de, hvad lægger de op på Style Gallery, hvad får de flest likes på og kan målrette kommunikationen herefter. Det er selvfølgelig et krav, at man er registreret bruger for at kunne lægge billeder op og like de andre og de giver samtidig en rabat på køb ved at oprette en konto hos dem.

Der er mange muligheder for gamification i markedsføringen og kundeloyalitetsstrategien udover de ovennævnte. Det vigtigste er dog, at man sætter sig ned og planlægger og ikke mindst starter med at definere et mål for implementering af gamification. Selvfølgelig er der de hurtige som ”find en nisse” på vores hjemmeside ved juletid, der skal trække flere besøgende til sitet uden egentlig andre formål – men ønsker man gamification som en del af ens loyalitetsprogram, skal der planlægning til.

Husk, at du altid kan se dine kunders data ved opslag direkte på kassen, såfremt du bruger DdD POS og DdD Loyalty. Så er det ikke kun i markedsføringen, at du kan gøre brug af kundens informationer, du kan også bruge det i selve salgssituationen og foreslå de helt rigtige størrelser, farver mv.