Omnichannel – en konkurrencemæssig fordel?

Omnichannel – en konkurrencemæssig fordel

Omnichannel - for både dig og dine kunder

Vi ved, at en velfungerende kasseløsning er vigtig for detailhandlere inden for sko, tøj, sportsartikler og accessories. I en branche med hård konkurrence kan et godt datagrundlag give dig det forspring, du behøver for at komme foran dine konkurrenter. Derfor er det blandt andet vigtigt, at du har fuldt overblik over din lagersituation, hvilke varer du bør have på lager og hvor mange samt et overblik over, hvilke varer, der giver den bedste indtjening.

For at kunne få et samlet overblik over lager- og salgsdata samt at kunne tilbyde kunderne den gennemsigtighed, de efterspørger på bl.a. pris - uanset, om de handler i fysisk butik eller på webshop, er det en nødvendighed, at dine data samles ét sted, uafhængig af salgskanal. Med andre ord, har du brug for en Omnichannel strategi.

Omnichannel – en konkurrencemæssig fordel

I DdD´s løsning har vi indbygget ”åben API”, der sikrer en let og hurtig 2-vejskommunikation mellem de enkelte systemer og som giver dig mulighed for at lægge en Omnichannel strategi med fokus på at optimere e-handel, forsynings- og leveringskæde. Ud over gennemsigtighed på pris, ønsker kunden at kunne søge samme information om varen og afslutte en handel uanset hvilken salgskanal, der navigeres rundt på samt selv at kunne definere, hvordan varen skal leveres; afhentning i butik, tilsendt, delvis afhentning i butik mv.

Til DdD´s kasseløsning har vi foruddefineret en række ”integrationspakker” til webshops, kundeklubber, rapporterings- samt ERP-systemer. Har du fx en webshop, kan du gennem integration med DdD´s kasseløsning sikre ajourført lager i realtid uanset om en vare sælges ved e-handel eller i fysisk butik. Med Omnichannel kan alle informationer samles i ét system, så du får det fulde overblik over din forretning.

    Der er mulighed for at integrere til hvilken som helst anden software løsning og drage fordel af integrationen i form af at lette administrationsarbejdet, minimere risikoen for fejl og at få et lynhurtigt overblik over din forretning. Omnichannel handler i høj grad om koordinering, om at sætte kunden i centrum og om at levere indhold som er relevant for butiksdriften. Når der gøres brug af forskellige salgskanaler, er det vigtigt at sammenholde data og udnytte de fordele, det giver samt at kunne tilbyde kunderne gennemsigtighed og det frie valg med fx levering, at kunne tilbyde samme information om varen uanset, om informationen søges i butik, på webshop eller de sociale medier og at kunne tilbyde brug af gavekort, betaling med bonuspoint mv. på alle salgskanaler. Samspillet mellem kanalerne skal udnyttes for at kunne tilbyde kunderne den bedst mulige service.

Hvorfor Omnichannel?

De fleste detailhandlere i dag er multichannel, mens deres kunder er Omnichannel og det er derfor, det er så vigtigt at fokusere på dette begreb. Typisk indeholder klager over butikker, at der ydes en gammeldags service som fx, at varen koster mere i butik end på nettet, at der ikke er mulighed for at bytte varen i butik, når den er købt online eller lignende. Kunder i dag forventer at få samme muligheder, samme pris og udbud og samme service, uanset salgskanal. Hver salgskanal har sine styrker og svagheder og de stærke sider bør fremhæves endnu mere i fremtiden. I samspillet mellem de enkelte kanaler, er det faktisk muligt at nå ud til kunderne med den rette service, på det bedste tidspunkt gennem rette salgskanal. Datagrundlaget i en Omnichannel strategi, sikrer optimale muligheder for at planlægge og udføre din salgsstrategi.

Udpluk af integrationssamarbejdspartnere:

Partnerlogoer_DdD